פורסם על ידי ב 22 בינואר 2014 בתוך שיעורי חברה | תגובה אחת

אחד הנושאים שמקשים על מורות מחנכות הוא הנושא של שיעורי חברה, שבניגוד לשיעורים אחרים אין בו חומר מסודר וכמובן לא ספרי לימוד או מחברות

והמורה צריכה להיות מאד יצירתית כדי להכין שיעורי חברה מעניינים ופוריים.

במשך כעשר שנות חינוך צברתי רעיונות שונים ומגוונים לשיעורי חברה

והרי כמה מהם:

1. משחק טאבו -  כל בת מקבלת כרטיס עם מושג ותחתיו מס' מילים השייכות לו. המשימה – להגדיר את המושג בלי להשתמש במילים הכתובות תחתיו. הבנות האחרות

צריכות להבין ולגלות מהו המושג. מי שגילתה – זוכה בכרטיס. המנצחת – מי שצברה הכי הרבה כרטיסים.

מצורפים כרטיסים לדוגמא. אפשר ליצור כרטיסים בנושא מסוים (לדוגמא עשיתי פעם במסיבת  בת מצווה כרטיסי טאבו על נשים בעמ"י)

 טאבו – כרטיסים

 

2. משחקי כסאות למיניהם – תמיד אהובים (בכל גיל, אפילו מבוגרים), תמיד מאתגרים ותמיד אפשר "להדביק" להם מסר

לדוגמא:

*כסאות מוזיקליים – אפשר אח"כ לנתח מי זו שתמיד ניצחה, מי הן אלו שמוותרות, מי מתווכחת וכו'

* אני יושבת תחת עץ רענן – הבת שאמרה מס' צריכה להגיד תכונה טובה על זו שהתיישבה לידה.

* יושבים במעגל, בת אחת עומדת באמצע ואין לה כיסא. בהשמע האות כל אחת עוברת ימינה והבת שבאמצע צריכה לתפוס מקום. אם תפסה – הבת שנשארת עומדת היא זו שעומדת עכשיו במרכז. – שוב, אפשר אח"כ לדון על ההרגשה של הבת שכסאה נתפס או על זו שעמדה באמצע הרבה זמן ולא הצליחה לתפוס מקום.

3. משחק קַפְּלָה – כל בת מקבלת ארבעה כפיסי קפלה (או יותר או פחות – תלוי בגודל הקבוצה).

המטרה: לבנות מבנה מכל חלקי הקפלה.

הכללים: כל בת בתורה חייבת להוסיף כפיס אחד בדיוק. כל בת בתורה רשאית לשנות או לפרק את המבנה אך חייבת לבנותו בחזרה (בצורה הנראית לה)

מדהים לראות דפוסי התנהגות קבועים בכל סבב – יש בת שתמיד תיישר את המבנה, יש בת שתמיד תשנה, יש בנות שתשמנה תמיד בצד וכד'.

בסוף המשחק אפשר לערוך על כך דיון.

4. צבעים – תכונות:

הטרמה – סיעור מוחות (כתיבה ע"ג לוח) אלו תכונות מסמלים צבעים (אדום – סוער, רגשן, לבן – רגוע, טהור, רוחני וכ')

על השולחן במרכז החדר מסודרים בקבוקי שתיה בצבעים מגוונים.

כל בת מקבלת כוס ח"פ ועליה מדבקה עם שם של בת אחרת מהכיתה (חלוקה אקראית כמובן)

כל אחת צריכה למזוג לחברתה משקה בצבע שלדעתה מתאים לה ולומר בקול מהי התכונה שהיא רואה בבת זו ושאר הבנות צריכות לנחש מי הבת.

בכיתות בוגרות יותר אפשר לעשות שלב ב' – כל בת מוזגת "תכונה" לעצמה.

לסיום – אפשר למזוג "תכונה" כיתתית.

זהו להיום.

אשתדל להמשיך אי"ה ולהעלות פוסט נוסף.

*תמונת אילוסטרציה למצולמים אין קשר לכתוב